Careerguide

Een nieuwe kijk op verzekeringsautomatisering in het GenAI-tijdperk

Nieuws
11-07-2025
Graham Gordon
Verzekeraars zijn zich al lang bewust van de voordelen van automatisering. Verzekeraars zijn zich al lang bewust van de voordelen van automatisering

Verzekeraars zijn zich al lang bewust van de voordelen van automatisering: het stroomlijnen van workflows, het verbeteren van de klantenservice en het ontlasten van agenten van eenvoudige taken.

Terwijl sommige digital-first verzekeraars streven naar volledige automatisering, blijven de meeste verzekeraars slechts gedeeltelijk geautomatiseerd en zitten ze vast aan tools die niet aan de moderne eisen voldoen. Deze traditionele verzekeraars kampen nog steeds met fundamentele uitdagingen zoals datasilo's, verouderde workflows en beperkte AI-kennis, waardoor het moeilijk is om automatisering op te schalen zonder de complexiteit en kosten te laten toenemen.

GenAI herdefinieert de betekenis van automatisering en maakt intelligente besluitvorming mogelijk op gebieden als acceptatie, claims, service en meer.

Om de volledige potentie van automatisering te benutten, moeten verzekeraars een gefaseerde aanpak hanteren voor de implementatie van AI. Zo kunnen ze verantwoord opschalen, de voortgang volgen, investeringen prioriteren en risico's beheersen. Nu de rol van GenAI in de verzekeringssector steeds groter wordt, is dit wat verzekeraars moeten weten.

Traditionele automatisering schiet tekort

Automatisering in de verzekeringssector stond historisch gezien synoniem voor regelgebaseerde systemen en Robotic Process Automation (RPA). Beide tools zijn effectief voor repetitieve taken, maar schieten tekort bij afwijkingen of genuanceerde besluitvorming. Maar nu de claimkosten stijgen, de regelgeving strenger wordt en klanten snelle, hypergepersonaliseerde ervaringen verwachten, vraagt ​​de huidige markt om meer.

[....]

Lees verder op: unite.ai